Kaikoura-Punakaiki-Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Lars en Tess Koomen - WaarBenJij.nu Kaikoura-Punakaiki-Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Lars en Tess Koomen - WaarBenJij.nu

Kaikoura-Punakaiki-Franz Josef

Door: Lars en Tess

Blijf op de hoogte en volg Lars en Tess

17 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Eergisteren gingen we een wandeling doen over het schiereiland van kaikoura. We liepen een stuk over het strand en zagen toen van heel dichtbij een zeehond. Toen gingen we hoog over de rotsen en we kamen langs twee zeehonden kolonies. We liepen weer naar het strand om ze van dicht bij te zien. Bij de laatste kolonie zagen we er ook kleintjes bij die naar beneden kwamen en die in het water sprongen. Er waren tussen door ook mooie uitzichten. We konden aan beide kanten op de zee kijken. Er waren hele mooie vogels zoals meeuwen, zeemeeuwen en shear water vogels. Toen gingen we terug naar de auto. Toen waren we bij de auto en gingen we winkelen bij allemaal typisch nieuw zeelandse dingen. Er waren niet zo veel winkels dat komt door de aardbeving in 2016 die veel schade heeft aangericht. En ik heb nog een mooi shirt gekocht.

Gisteren moesten we om 6 uur op staan omdat we de walvissen trip gingen doen. Je kreeg eerst een brede uitleg over de veiligheid. Toen gingen ze uitleggen welke dieren je kan zien op de boot. Je ging eerst met de bus naar de boot toe. Toen we bij de boot waren stonden er vijf mensen bemanning te wachten op ons. Toen gingen we de boot op dat was een beetje wankel. Je kan op de boot naar binnen en dan zijn daar allemaal stoelen. Buiten kan je overal om de boot heen lopen om de dieren te zien. Je gaat eerst heel ver de zee op, de golven waren enorm hoog. En als je ver bent gaat de kapitein met een soort microfoon/echo in het water om te kijken of hij walvissen hoort. Als hij ze hoort gaat hij er meteen naar toe want een walvis blijft maar 15-20 minuten aan het water oppervlak. Bij ons hoorde hij er een en daar gingen we naar toe. Toen we daar waren lag hij op het water te spuiten omhoog, het was een sperm whale. Als de walvis weer omlaag gaat dan komt zijn staart omhoog dat is heel mooi. Daarna gingen we naar een andere walvis die toen wij er waren al meteen omlaag ging. Daarna gingen we naar een groep dolfijnen het waren er een stuk of 20. Het waren hectors dolphins een beetje zwart-wit-grijs. Toen we die hadden gezien waren ik tess en mama misselijk van de golven. We gingen terug en toen kwamen er allemaal albatrossen die er heel angstaanjagend uit zien. Toen gingen we weer met de bus terug. We gingen in de camper even uitrusten om te gaan rijden naar de pannenkoeken rotsen de rit was 440 km door de bergen over de Arthurs pass. Dat was een heel mooie route, prachtige Bergen mooi groen en zelfs sneeuw en watervallen. We reden wel heel erg door dus we waren hier om half zeven. We zijn dus helemaal van de oostkust naar de westkust gereden.

Vanochtend hebben we de pannenkoekenrotsen bezocht, dat zijn net allemaal op elkaar gestapelde pannenkoeken in de zee. Het was hoog tij dus de golven klotsen heel hoog tegen de rotsen, ze noemen het blowholes, blaasgaten dus spoot het omhoog. We hebben daar twee wandelingen gemaakt, heel mooi zo in de zee.
Daarna zijn we naar de Franz Josef Glacier gereden, althans naar het dorp. We hebben voor morgen een heli hike gereserveerd, eerst met de helicopter landen op de gletsjer en dan erover en erin lopen. Hopen dat het door gaat, het weer lijkt morgen nog net goed. Daar staan we ook op de Top 10 camping.

• 17 Januari 2019 - 05:34

Liseth:

Wauw, goeie trips jongens. Veel gezien op t water en langs de kust. De albatrossen waren met vakantie toen wij er waren want die heb ik helaas niet gezien.
    Benieuwd naar jullie gletsjer avonturen. Duimen dat er uitzicht is.

• 17 Januari 2019 - 05:50

Max:

Wat doen jullie fantastische dingen. Zeehonden en dolfijnen zien is al gaaf, maar walvissen is helemaal uniek. Wat een bijzondere ervaring lijkt me dat.
    En dan morgen ook nog met de helikopter, ik ben ontzettend jaloers.
    Zullen we binnenkort even kijken of we kunnen FaceTime met de klas.
    Groetjes Max en Isa

• 17 Januari 2019 - 19:03

Martin&Ingrid:

Hallo Lars en Tess, wat hebben jullie weer veel meegemaakt. Tof hoor!
    Wat een lieve kleine zeehondjes op de film, zo leuk.
    Die albatrossen zien er best wel groot en eng uit. Ze kijken zo indringend. Mooi die foto van de walvis , snel gaat dat h'e En veel piepende dolfijnen , blij springend om de boot. Leuke winkeltjes met souvenirs. Wel een lang stuk van oost naar de west kust, maar wel mooi.
    Dan bij de spectaculaire pancake rocks, geweldig toch. Krijg je geen genoeg van.
    Wat een spannende dag morgen heli hike heel bijzonder, op de gletsjer lopen .
    Jullie maken veel mee. Fijn hoor!!! Veel plezier op jullie tocht. Ben benieuwd naar alle mooie verhalen. Tot schrijfs laters liefs xxx opa en oma

• 18 Januari 2019 - 08:38

Daphne:

fantastisch mooi om te zien, we zijn jalours