Heli hike Mount Cook - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Lars en Tess Koomen - WaarBenJij.nu Heli hike Mount Cook - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Lars en Tess Koomen - WaarBenJij.nu

Heli hike Mount Cook

Door: Lars en Tess

Blijf op de hoogte en volg Lars en Tess

25 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Twizel

Vandaag hadden we gepland (poging 2 maar nu een andere gletsjer) de heli-hike te doen bij Mount Cook dat is de hoogste berg van NZ. We zouden om kwart over 1 gaan maar we waren er heel erg vroeg. Toen gaf de mevrouw bij de receptie ons de kans om al om 10.45 te gaan. Dat hebben we gedaan. Je moest eerst al je kleren aan doen die je daar kreeg je kreeg schoenen, sokken, jas en die moest je daar aan doen. Je kreeg ook stijgijzers mee die je op de gletsjers onder je schoenen moet binden om in het ijs grip te hebben. Toen ging hij van alles over de veiligheid uitleggen omdat de helicopter best gevaarlijk is. Je ging met een groep van negen op de gletsjer lopen. Maar er passen maar 7 mensen in een helicopter. Onder andere de piloot, wij vieren en 2 mensen die allemaal grotten gaan ontdekken. We gingen dus met 2 helicopters. Wij gingen bukkend in de helicopter. Mama en ik gingen als eerste voorin naast de piloot. Als je er in gaat draaien de wieken nog dus je moet uitkijken. We zaten er allemaal in en toen gingen we opstijgen het is echt vet. Je ging richting de Tasman gletsjer (de grootste gletsjer hier, hij is 24 km lang) en toen was er echt heel mooi uitzicht. We gingen landen op de gletsjer (op ongeveer een derde). Toen we er uit mochten waaide het heel hard van de wieken en er kwamen af en toe wat ijsbrokjes tegen je aan. Je moest als je er uit ging je hoofd en gezicht beschermen voor de ijstukjes. Toen de helicopter weer weg ging was er niks aan de hand. Je ging je stijgijzers onder je schoenen doen en strak vast binden toen gingen we 2 uur lopen over de gletsjer. Het was echt heel raar lopen met de stijgijzers. Het was echt een massa van ijs onder ons. We gingen eerst even inkomen dus heel even rustig aan. Ze hadden een ijs grot ontdekt dus daar gingen we naar toe. We waren bij de grot toen legde iedereen zijn rugzakken neer. De gids ging kijken of het veilig was want het smelt iedere dag en alles veranderd per dag. Het was gelukkig veilg dus we gingen er in kijken (zie foto). Er kwam ook water naar beneden dat je gewoon kon drinken het was best koud maar wel lekker. We gingen verder naar de volgende grot die ze pas gisteren hebben ontdekt. We gingen naar binnen en stonden zo helemaal in het ijs. De gids had een ijsboor waar het ijs omhoog in ging. Je mocht het ijs proeven. Onderweg liepen we ook over allemaal spleten, als je erin kijkt is het ijs heel mooi blauw. Toen moesten we weer terug naar de helicopter plek waar hij land op het ijs. Daar gingen wij onze stijgijzers af doen. Toen kwam de helicopter er al snel aan we gingen er weer in, nu mocht alleen Tess voorin bij de piloot. We vlogen terug het was weer prachtig. Overal om je heen besneeuwde Bergen en aan het einde van de gletsjer zag je in het water nog grote afgebroken blauwe stukken ijs liggen. Toen gingen we weer landen, dat gaat heel rustig en gingen we naar de camper. Nadat we nog even in het dorpje Mount Cook hebben gekeken gingen we rijden naar de slaapplek van vannacht, vlakbij Omarama

• 25 Januari 2019 - 06:30

Martin & Ingrid:

Hallo Avonturiers,
    Jaaaaaaaaa het is gelukt!!!!
    Wat een boffers dat het gelukt is op Mounth cook.
    Veel mooie foto s, zo mooi. Geweldig dat jullie voor in hebben gezeten. En dat er net een nieuwe grot was gevonden, bijzonder.
    Mooi dat blauwe ijs. 2 uur gelopen daar een hele belevenis.
    Wat een enorme ijsbergen.
    Water drinken en water op je hooft laten lopen, lekker koud.
    Papa zei dat jullie ook nog een ijsje gingen eten mmmm lekker hoor een echte ijsdag.
    Jullie zijn inmiddels aan het slapen welterusten. En op naar morgen weer een spannende dag
    Dag dag tot morgen xxxx opa en oma

• 25 Januari 2019 - 07:46

Lon:

Dit is niet meer leuk... denk ook eens aan de mensen in minder bedeelde delen van de wereld, zoals Den Dolder... waar ze geen gletsjers hebben en ook niet met de helicopter naar Soestduinen kunnen gaan... Jullie verhalen en foto's en nu ook video's kunnen heel hard aankomen bij die thuisblijvers... Misschien dat ik, om mezelf iets te verwarmen, maar een stapel kerstbomen in de fik ga steken... Ik stuur jullie wel een foto!